اخبار و اطلاعات بروز

ساخت وبلاگ

اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با کمک پلیس فتا پیگیر تخلف تلگرامی جمعی از فعالان بازار کامپیوتر تهران می‌شود.


رشد ضریب نفوذ پیام‌رسان‌های موبایلی در کشور منجر به تقویت جایگاه قدرت‌های سیاسی و اقتصادی در فضای رسانه‌ای شده و گاها شاهد هستیم که در این عرصه اقدامات تخریب برانگیزی علیه جناح‌های مختلف صورت می‌گیرد.
به گزارش فاوانیوز از تسنیم، مصداق یکی از این موضوعات اقدام دسته جمعی برخی فعالان بازار کامپیوتر جهت در تنگنا قرار دادن واحدهای صنفی شهرستان‌ها بود که اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران سریعا به این موضوع و اقدامی که بیشتر به سوء استفاده از ظرفیت‌های تلگرام بود، ورود کرد.
این اتحادیه خطاب به کلیه اعضایش عنوان کرده است: پیرو اطلاعات واصله، گروهی از همکاران تهرانی بازار کامپیوتر با ساخت کانالی در تلگرام اقدام به تحریم برخی فروشگاه‌ها در شهرهای دیگر نموده‌اند.
آنها در اقدامی غیرقانونی علاوه بر آنکه باعث زایل شدن آبروی این افراد شده‌اند، برای کسب‌و‌کار این گروه ایجاد مشکل نموده‌اند.
این اتحادیه گفته است: از طریق مراجع قانونی و پیگیری‌های پلیس فتا با این افراد برخورد می‌کند و به زودی مانع ادامه اقدامات این افراد خواهد شد.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 129 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 20:25

ابررایانه

چین با استفاده از ریزتراشه‌های ساخته شده توسط متخصصان خود، موفق به ساخت سریع ترین ابر رایانه جهان شده است.

به گزارش فاوانیوز از ایسنا، این کشور توانست با موفقیت قدرتمندترین ابررایانه جهان را بدون کمک گرفتن از آمریکا و استفاده از فناوری‌های آن کشور بسازد.

این ابررایانه که Sunway TaihuLight نام دارد، دارای دو برابر سرعت نمونه قبلی بوده و از توانایی پردازش یک کوادریلیون در ثانیه برخوردار است که این میزان در مقایسه با نمونه قبلی که در چین و با استفاده از تراشه‌های  شرکت آمریکایی اینتل ساخته شده بود بیشتر است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که چین دارای ابررایانه های بیشتری نسبت به آمریکا است.

 متخصصان براین باورند که تحریم‌های آمریکا علیه چین با هدف جلوگیری از بهبود فناوری‌ ابررایانه‌ها بوده است. اما چین به جای توقف فعالیت‌های خود،‌ تمامی بودجه و سرمایه خود را صرف تولید و توسعه این ابررایانه‌ها کرده است.
این ابر رایانه که در مرکز ابر رایانه ملی چین واقع شده، برای مدل سازی آب و هوا و انجام پژوهشهای علمی استفاده خواهد شد.

 ابر رایانه کشور چین، به دلیل سرعت و به واسطه تست توسط کارشناسان آلمان و آمریکا، در لیست TOP500که دو بار در سال منتشر می شود قرار گرفته است.

این رتبه‌بندی نشان می‌دهد که از ۱۰ رایانه سریع جهان، دو دستگاه در چین، چهار مورد در آمریکا و به ترتیب در ژاپن، آلمان، سوئیس و عربستان سعودی یک دستگاه وجود دارد.

چین  هزینه های بسیار زیادی را صرف انجام پروژه های علم و فناوری کرده و به دنبال آن به یک پیشرو در زمینه فناوری‌های پیشرفته تبدیل شده است.

مقامات چین همچنین قصد دارند تا بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان را در جنوب شرقی این کشور راه اندازی کنند.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 125 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 20:25

مشترکان بخش های جنوبی و اصلی منطقه شهران که تلفن ثابت آنان همچنان دچار اختلال است در صورت نیاز ضروری می‌توانند با مراجعه به مراکز مخابراتی و استفاده از سرویس انتقال مکالمه نسبت به انتقال شماره تلفن‌های ثابت بر روی شماره‌های همراه خود اقدام کنند.


به گزارش فاوانیوز از تسنیم، محمدرضا بیدخام درباره این شیوه اظهار کرد: ارتباط تلفنی بخش‌های شمالی و شرقی منطقه شهران که بر اثر انفجار لوله گاز قطع یا دچار اختلال شده بودند، با تلاش شبانه‌روزی پرسنل شرکت مخابرات استان تهران برقرار شد.
وی با اشاره به از بین رفتن زیرساخت‌های شبکه مخابراتی در قسمت‌های جنوبی و اصلی منطقه شهران ابراز کرد: مشترکان این بخش با توجه به ضرورت می‌توانند تا رفع کامل اختلال‌های تلفنی با مراجعه به مراکز مخابراتی و استفاده از سرویس انتقال مکالمه نسبت به انتقال شماره تلفن‌های ثابت برروی شماره‌های همراه اقدام نمایند.
مدیر کل دفتر روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران با بیان این مطلب که حجم عملیات و خسارت وارده بر تاسیسات و کابل‌های مخابراتی بسیار گسترده است، گفت: امیدواریم مشترکان قسمت‌های یاده شده شهران تا رفع کامل اختلالات بوجود آمده با سعه صدر همکاری لازم را با شرکت مخابرات استان تهران داشته باشند.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 158 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 20:24

سیم کارت۲
طبق آمارهای رسمی منتشرشده ضریب نفوذ سیم‌کارت‌های ‌واگذار شده تلفن همراه در کشور به بالای ۱۹۰ درصد می‌رسد با این وجود بخش قابل توجهی ازاین سیم‌کارت‌ها به دلایل نامعلوم درحالت غیرفعال قرار دارند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که فضای نامبرینگ در کشورهای مختلف از جمله ثروت‌های ملی به‌شمار می‌رود.

۳۱.۵ درصد سیم‌کارت غیرفعال همراه اول

طبق آمارهای رسمی، تا پایان سال ۱۳۹۴ اپراتور اول ارتباطی کشور یا شرکت همراه اول بیش از ۱۸ میلیون و ۸۱ هزار سیم‌کارت دائمی واگذار کرده که از این میان تعداد سیم‌کارت‌های فعال حدود ۱۴ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۵۰۰ شماره است و مابقی این شماره‌ها در حالت غیرفعال قرار دارند.در حوزه سیم‌کارت‌های اعتباری نیز همراه اول بالغ بر ۴۵ میلیون و ۴۳۴ هزار سیم‌کارت واگذار کرده که از این تعداد تنها ۲۸ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۵۰۰ شماره در حالت فعال قرار دارند.
بدین ترتیب در مجموع از سوی اپراتور اول ارتباطی کشور حدود ۶۳ میلیون و ۴۸۶ هزار سیم‌کارت دائمی و اعتباری واگذار شده که از این میان کمی بیش از ۴۳ میلیون و ۴۸۵ هزار سیم‌کارت در حال فعال قرار دارند و در شرایطی که ضریب نفوذ سیم‌کارت‌های این اپراتور ۵۵.۲ درصد ارزیابی شده حدود ۶۸.۴۹ درصد از کل شماره‌های واگذار شده این اپراتور در حالت فعال قرار دارند.طبیعی است که ۳۱.۵ درصد از این سیم‌کارت‌ها یعنی حدود یک سوم آنها نیز در حالت غیرفعال قرار دارند.


بیش از ۶۱ درصد شماره‌های ایرانسل غیرفعال‌اند

به گزارش ایتنا از ایسنا، اپراتور دوم همراه یا ایرانسل نیز کمتر از یک میلیون سیم‌کارت دائمی واگذار کرده که از میان حدود ۷۴۷ هزار سیم‌کارت واگذار شده کمی بیش از ۳۱۰ هزار شماره یعنی کمتر از نیمی از شماره‌ها در حالت فعال قرار دارند.همچنین اپراتور دوم بیش از ۷۹ میلیون و ۱۳۶ هزار سیم‌کارت اعتباری واگذار کرده که از این میان تنها ۳۰ میلیون و ۲۳۵ هزار شماره در حالت فعال قرار دارند.
در مجموع نیز این اپراتور حدود ۷۹ میلیون و ۸۸۴ هزار سیم‌کارت واگذار کرده که از این میان تنها کمی بیش از ۳۰ میلیون و ۵۴۶ هزار شماره در حالت فعال قرار داشته و ۶۱.۷۷ درصد از سیم‌کارت‌های این اپراتور در حالت غیرفعال قرار دارند و میزان شماره‌های فعال ایرانسل به ۳۸.۲۳ درصد می‌رسد. ضریب نفوذ این اپراتور در آمارها ۳۸.۷۸ درصد اعلام شده است.


حجم ۷۰ درصدی سیم‌کارت‌های غیرفعال رایتل

اپراتور سوم یا رایتل که چند سالی از فعالیت آن می‌گذرد نیز طی این سال‌ها به واگذاری سه نوع سیم‌کارت پرداخته است. دراین میان سهم رایتل از شماره‌های دائمی رقمی معادل ۱۱۷ هزار و ۴۲۸ سیم‌کارت است که از این تعداد تنها ۳۴ هزار و ۵۲۴ شماره یعنی رقمی حدود یک سوم این شماره‌ها در حالت فعال قرار دارند.همچنین رایتل تا پایان سال ۱۳۹۴ بیش از شش میلیون و ۲۸۸ هزار سیم‌کارت اعتباری واگذار کرده که از این تعداد تنها حدود یک میلیون و ۸۴۹ هزار شماره در حالت فعال قرار داشته و مابقی آنها یعنی بیش از ۷۰ درصد آنها غیرفعال به‌شمار می‌روند.
در حوزه سیم‌کارت‌های دیتا نیز اپراتور سوم حدود ۵۷۳ هزار شماره واگذار کرده که از این رقم تنها حدود ۱۶۸ هزار و ۵۰۰ شماره در حالت فعال قرار دارند.در مجموع طی این سال‌ها رایتل حدود شش میلیون و ۹۷۸ هزار و ۵۰۰ سیم‌کارت واگذار کرده که از این میان تعداد خطوط دایری این اپراتور حدود دو میلیون و ۵۲ هزار شماره می‌شود.
بدین ترتیب از کل سیم‌کارت‌های واگذار شده این اپراتور ۲۹.۴ درصد فعال و ۷۰.۶ درصد غیرفعال به‌شمار می‌روند. ضریب نفوذ این اپراتور نیز رقمی معادل ۲.۶ درصد اعلام شده است.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 145 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 16:44

مسئول کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت: شرکت‌های جدید ارتباطات ثابت پیشنهادات خود را در زمینه تعرفه تلفن ثابت مبتنی بر IP به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه داده‌اند.


محمدرضا کریمی بدرآبادی  با بیان اینکه افزایش تعرفه تلفن ثابت برای مخابرات یک واقعیت بود که می‌بایست اتفاق می‌افتاد، اظهار کرد: تعرفه یک صنعت را اگر بخواهیم تا حدی پایین نگه داریم که شرکت ضررده شود، نهایتا منجر به تعطیلی آن صنعت می‌گردد.
وی عنوان کرد: ما خودمان رقیب شرکت مخابرات هستیم و در موارد بسیاری هم اختلاف نظر داریم اما با تعرفه‌ای که پیش از این داشت، می‌بایست بخش تلفن ثابت را تعطیل می کرد.
به گزارش فاوانیوز از تسنیم، مسئول کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با تأکید بر اینکه تلفن ثابت یا باید جمع شود یا تعرفه آن جوابگو باشد، گفت: اگر به رفتار کنونی مردم توجه کنید، متوجه می‌شوید که آنها در منزل هم خیلی از تلفن ثابت استفاده نمی‌کنند و در شرکت‌ها نیز بیشترین استفاده از تلفن ثابت مربوط به داخلی‌هاست.
او افزود: در این شرایط و زمانیکه عرضه و تقاضا به هم می‌خورد باید با کمک تعرفه، بیزینس را حفظ کرد.
کریمی در پاسخ به این سوال که با توجه به ضررده بودن تلفن ثابت، انگیزهای برای شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) برای ورود به این حوزه و رقابت با مخابرات بود؟، گفت: قطعا چنین نبود. البته باید در نظر داشته باشید که مخابرات دارنده یک شبکه قدیمی است در حالیکه اغلب FCPها تکنولوژی‌های جدید مانند VoIP را در دستور کار توسعه تلفن ثابت خود قرار داده‌اند.
وی تأکید کرد: تعرفه‌ها باید به گونه‌ای باشد که مخابرات از بخش موبایل در ثابت هزینه نکند؛ این دو بخش باید به شکل جداگانه حسابداری شوند تا دامپینگ اتفاق نیفتد.
این دارنده پروانه FCP درباره تعرفه ارائه خدمات ثابت از سوی شرکت‌های جدید ارتباطات ثابت هم گفت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در نظر دارد تا تعرفه‌های جداگانه‌ای را برای FCPها مصوب کند زیرا ما امکان ارائه تعرفه فلت را در کل کشور داریم.
کریمی افزود: البته اگر مدل تعرفه‌ای را با تکنولوژی هماهنگ نکنیم، قطعا اتفاق خوبی در این حوزه نمی‌افتد و شاید چالش‌های پیشین مجددا ایجاد شود.
وی بار دیگر عنوان کرد: شرکت‌های FCP قابلیت ارائه تلفن ثابت روی شبکه IP با یک رنج قیمتی مشخص را دارند و پیشنهادات خود را در زمینه تعرفه به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه داده‌اند.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 147 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 16:44

اینترنت۸
دو سالی می‌شود که مسوولان وزارت ارتباطات در لوای اقتصاد مقاومتی اعلام می‌کنند که تولید محتوای داخلی کشور باید در فاز نخست ۲ و در نهایت تا ۱۰ برابر افزایش یابد و با ارایه آمار مختلف و به شیوه‌های گوناگون بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر آن تاکید می‌کنند، کما این که شنیده می‌شود با سرعت بالایی انواع آیین‌نامه‌ها و مقدمات صرف و تزریق بودجه در این خصوص در تدارک است تا فارغ از نتیجه، از نظر قانونی نیز نتوان اشکالی به کار وارد کرد.
اما همانطور که هفته گذشته وعده دادیم، در این شماره به بازخوانی یک پرونده مهم خواهیم پرداخت.
اجازه دهید در همین ابتدا خاطرنشان کنیم که تولید محتوای الکترونیکی برای کشور فواید زیادی دارد و کمترین‌ و ابتدایی‌ترین فایده این است که باعث جلوگیری از خروج اطلاعات و ترافیک کاربران ایرانی از کشور می‌شود که خود به لحاظ اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی آثار زیادی به همراه خواهد داشت.
اما در این میان انتقادهای بجایی نیز به این طرح از بابت اصل ورود مستقیم دولت برای تولید محتوا و البته به روش حمایت از تولید محتوا مطرح است. شاید بی‌توجهی به همین انتقادها بوده که باعث شده در حدود ۱۰ ساله اخیر هیچ‌یک از دولت‌هایی که آمده و رفته‌اند، نتوانند کارنامه روشن و موفقی در بحث تولید محتوا ارایه کنند.
در سال‌های اخیر عموم طرح‌های تولید محتوای دولتی یا با حمایت دولتی خروجی روشن و ملموسی نداشته و باعث هدر رفت بودجه و انرژی کشور شده‌اند.
مخالفان طرح تولید محتوا به شکل دولتی، برای اثبات این نظر خود اما مستندات تاریخی قابل اتکایی هم دارند که نمونه‌های طرح‌های ناموفقی همچون ایمیل ملی، سیستم عامل ملی، جویشگرهای بومی و نحوه اعطای وام‌های حمایتی وزارت ارتباطات که جهت‌گیری و سمت و سوی مشخصی ندارد، تنها چند مورد از این موارد است.
اما در مطلب حاضر به عنوان دلیلی کاملا منطبق و مرتبط با اشکالات روش اجرای طرح حمایت از تولید محتوای الکترونیکی (که البته هنوز هم به شکل مدون و مستند رونمایی نشده است)، کافی است به حدود ۱۰ سال قبل برگشته و به بازخوانی یک پرونده با مختصات و اهدافی کاملا مشابه بپردازیم.
 

معرفی طرح تسما

طرح تسما  (تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران) با این استدلال که ایران با  وجود پیشینه فرهنگی و اسلامی با حضور خود در اینترنت می‌تواند سکوت مطلقی را که در دنیا نسبت به عدالت و اخلاق بوده بشکند و حیات جدیدی را به وجود آورد و به عنوان یک طرح ملی با حمایت دولتی، از سوی شورای عالی اطلاع‌رسانی مطرح شد.
اتفاقا در طرح تسما نیز نقشه راه در زمینه تولید و ساماندهی محتوا شناسایی و مسوولیت نهادهای اجرایی در این راستا تعیین شد. در تقریری از طرح تسما حوزه‌هایی را که این طرح می‌‌خواست تحت پوشش قرار دهد، شامل ۱۴ حوزه می‌شد که برای جلوگیری از طولانی شدن متن این گزارش به خلاصه‌ای از هر یک از این حوزه‌ها به شکلی تیتر ‌وار اشاره می‌کنیم، هدف نیز آن است که توجه مخاطبان و مسوولان به این مورد جلب شود که اتفاقا طرح تسما نیز ابعادی بسیار گسترده و کاملا مشابه با طرح تولید محتوای الکترونیکی فعلی داشت.
حوزه  دین و معنویت- این حوزه دربرگیرنده مواردی از جمله حوزه علمیه الکترونیکی، تاسیس بانک‌های اطلاعات دینی، تبلیغات دینی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دینی بود.
حوزه علم و پژوهش- این حوزه نیز به مواردی از جمله الکترونیکی کردن مدارک علمی کشور، ایجاد اصطلاح‌نامه‌های علمی- فرهنگی و دینی مربوط شده و به معرفی کتاب، مجله و نرم‌افزار در این حوزه می‌پرداخت.
حوزه خط و زبان فارسی- این حوزه هم شامل ایجاد و توسعه فونت‌های استاندارد برای زبان فارسی، خطایاب املایی و بازیابی معنایی متون زبان فارسی بود.
حوزه آموزش الکترونیک- این حوزه به ارایه دروس به شکل مجازی، توسعه شبکه علمی مجازی کشور IROST  و اطلاع‌رسانی از طریق نهادها و مراکز آموزشی می‌پرداخت.
حوزه اخلاق و تربیت- این حوزه به معرفی الگوهای اخلاقی، معرفی فضایل و رذائل اخلاقی و اخلاق فردی و اجتماعی می‌پرداخت.
حوزه نظام حقوقی- در برگیرنده تدوین قوانین لازم در زمینه تولید محتوا  و حقوق و وظایف شهروندی بود.
حوزه میراث فرهنگی و گردشگری- این حوزه نقشه الکترونیکی شهرها با محوریت مکان‌های مورد نیاز در گردشگری را ارایه می‌داد.
حوزه هنر- این حوزه  موضوعات نمایش و ادبیات نمایش، موسیقی، معماری و شهرسازی، هنرهای سنتی و صنایع دستی ایرانی و اسلامی را پوشش می‌داد.
حوزه نظام اطلاعات مکان محور (فرهنگی- اجتماعی)- این حوزه مراکز فرهنگی و نوع خدمات آن، محل‌های استراحت بین‌شهری و نوع خدمات موجود در آن، مساجد و نوع خدمات جنبی آن‌ها را پوشش می‌داد.
حوزه خدمات عمومی فرهنگی (بخش خصوصی و دولتی )- شامل محورهای گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامی در محیط شبکه جهانی، احیا و معرفی آثار اسلامی و فرهنگی، تبیین و تعیین شاخص‌های کمّی و کیفی ارزیابی وضعیت فرهنگی شبکه ملی کشور بود.
حوزه امنیت فرهنگی و محیط رایانه‌ای پاک- بخش‌هایی اعم از نظام جامع امنیت اطلاعاتی در فضای محتوا، ضوابط فرهنگی حاکم بر ICPها، ISPها، IDCها و PAPها و امنیت مراکز داده‌ای VoIP را تحت پوشش داشت.
حوزه اطلاع‌رسانی سلامت- شامل بهداشت تغذیه، بهداشت روان، سلامت کودک و داده‌کاوی بیماری‌ها بود.
دیگر حوزه در طرح تسما- دیگر حوزه‌های طرح تسما به «بازی ها و سرگرمی‌های الکترونیکی» مربوط می‌شد که محورهایی از قبیل معرفی شخصیت‌ اسطوره‌های ایران باستان و فرهنگ دینی و معرفی شخصیت‌های تاریخ اسلام و ایران را از دریچه تولید بازی‌های داخلی می‌دید.
شورای عالی اطلاع‌رسانی با ارایه طرح تسما (تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی) در حوزه‌های مذکور درواقع قسمتی از کار فرهنگ‌سازی در این حوزه‌ها را بر عهده می‌گرفت و می‌بایست با نگارش طرحی جامع و فراگیر که در آن با تعیین و معرفی نهادهای فعال در هر حوزه، برنامه‌های اقدام را نیز تعریف کند و از طریق نهادهای اجرایی مسوول در هر زمینه و با مشارکت بخش خصوصی تولید محتواهای مربوطه را به موقع تعیین شده و در زمان‌بندی مشخص ایجاد کند شکل گرفت.
تعیین معیارها و استانداردها و تعریف پروژه‌ها و حمایت از فعالیت‌ نهادهای مسوول و نظارت بر آنها از جمله وظایف اصلی شورای عالی اطلاع‌رسانی در طرح تسما بود. ضمن آن که پس از تدوین طرح، بخش‌هایی از طرح‌های برجای مانده یا واگذار شده از سوی نهادهای اجرایی را نیز این نهاد می‌بایست مدیریت کند.
با توجه به اینکه در حوزه‌های مطرح شده به موجب طرح تسما، محتوای بسیار زیادی در کشور می‌بایست تولید می‌شد، لذا انتظار می‌رفت با استفاده از این اطلاعات بتوانیم اتفاقات و تحولات بزرگی را رقم بزنیم که البته این رویا کامل و به درستی تعبیر نشد.

فعالیت‌های جنبی طرح تسما

تسما اما فقط یک طرح برای تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی نبود و اتفاقا متولیانش فکر جشنواره و بازار و سایر ملزومات دیگر را نیز کرده بودند. این را از آن جهت گفتیم که طراحان فعلی تولید محتوای الکترونیکی در وزارت ارتباطات در جریان باشند.
کمی بعد از ارایه طرح تسما، نخستین جشنواره تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران و طرح بازار ملی اشتراک محتوای الکترونیکی، با موافقت و نظارت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان یک طرح جنبی کشور برگزار شد.
دبیر اجرایی جشنواره مذکور در سال ۸۶ صراحتا و رسما گفته بود برای اجرای این طرح ۶۰۰ میلیون تومان بودجه با موافقت و نظارت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اختصاص داده شده است و صحبت از تخصیص ۱۰ میلیارد تومان به این امر نیز مطرح بود که این اعداد در زمان خود بزرگ بودند.
دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی و متولیان طرح تسما همواره بر این نکته تاکید داشتند که توسعه و پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند دو بال زیرساخت و محتواست. این دو بال در کنار هم سبب توسعه و پیشرفت خواهند شد.
به هر حال در آن زمان نیز از نظر توجیه و الزامات طرح و از نظر چارچوب‌های قانونی همه چیز درست بود، اما اشکال منتقدان در همان زمان هم به نحوه اجرا، هزینه و فایده، سواستفاده‌ها، حیف و میل‌ها و مسایلی از این دست بود.
 

امروز و سرانجام تسما

اگرچه خیلی از مدیران طرح تسما امروز هم در سمت خود مشغول به فعالیت هستند اما هیچ‌گاه معلوم نشد سرانجام طرح تسما، میزان هزینه‌کردها و خروجی‌های مشخصا چه بود. علاوه بر این همچنان از نتیجه ادغام شورای عالی اطلاع‌رسانی در شورای عالی فضای مجازی که اخیرا هم مصوب شد، خبری نیست که در مجالی دیگر به آن نیز خواهیم پرداخت.
اما برای آنکه به شکلی خلاصه بدانید در این سال‌ها دقیقا چه بر سر تسما آمد، بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۰ را عینا با هم مرور می‌کنیم.
در این گزارش آمده است: “توسعه و پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند دو بال زیر ساخت و محتواست. این دو بال در کنار هم سبب توسعه و پیشرفت خواهند شد. در جمهوری اسلامی ایران و در برنامه توسعه و کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات نگاه غالب به حوزه زیرساخت معطوف بود و عملاً حوزه محتوای الکترونیکی بومی و بالطبع حوزه محتوای دیجیتال اسلامی، مغفول ماند. در سال ۱۳۸۴، اصلی‌ترین وظیفه دبیرخانه شورایعالی اطلاع‌رسانی بر اساس اصلاح اساسنامه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی، تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، دینی و اخلاقی معین شد که شورای‌عالی اطلاع‌رسانی جهت پوشش قراردادن این چهار محور، پیش‌نویس طرحی با عنوان طرح تسما را ارایه کرد.
در ادامه این گزارش آمده است: طرح تسما می‌خواست که نقشه راه در زمینه تولید و ساماندهی محتوا را شناسایی و مسوولیت نهادهای اجرایی در این راستا را نیز تعیین کند ولی در نزاع‌های سیاسی که در ادغام شوراهای عالی کشور به وجود آمد، اسیر امور ساختاری شد و از رسالت واقعی خود فاصله گرفت. طرح تسما متولی پوشش ۱۴ حوزه، دین و معنویت، علم و پژوهش، خط و زبان فارسی، آموزش الکترونیک، اخلاق و تربیت، نظام حقوقی ، میراث فرهنگی و گردشگری، هنر (دیجیتال) ، نظام اطلاعات مکان محور (فرهنگی ، اجتماعی)، خدمات عمومی و فرهنگی (بخش خصوصی و دولتی)، امنیت فرهنگی و محیط رایانه‌ای پاک، نظام سلامت جسم و روان، بازی و سرگرمی الکترونیکی و رسانه شد.
تعیین معیارها و استانداردها و تعریف پروژه‌ها و حمایت از فعالیت نهادهای مسوول و نظارت بر آنها از جمله وظایف اصلی شورایعالی اطلاع‌رسانی در طرح تسما مشخص شد که تاکنون به نتایج مطلوبی نرسیده است.”
 

جمع‌بندی

اما مقصود این گزارش و حرف ما از واکاوی و بازخوانی طرح‌های مشابه در حوزه تولید محتوای الکترونیکی چیست. حرف ما این است که تولید محتوای الکترونیکی دستوری و دولتی نیست و هر جا واقعا ظرفیت و پتانسیلی وجود داشته باشد، اصلا نیاز به بودجه‌های دولتی نیست و بخش خصوصی خود دست به کار می‌شود.
برای نمونه موفق‌ترین تجربه‌ بخش خصوصی ما در تولید محتوا به دوره بهار وبلاگ‌نویسی کشور بر می‌گردد زمانی که سرویس‌دهندگان وبلاگ و برنامه‌نویسان جوان از جیب و وقت و انرژی خود به سرعت دست به کار شدند و البته مخاطبان بسیار زیادی را جلب کردند.
از سویی دیگر در همین دوران فروم‌ها و چت‌روم‌های داخلی دیگر جایی برای عرضه اندام نمونه‌های خارجی نگذاشته بودند. جالب آن که تمام این وبلاگ‌ها و فروم‌ها و تالارهای گفتگو‌ها هم با سرمایه کاملا خصوصی و بدون کوچکترین حمایت و بودجه دولتی توسعه یافته بودند.
از گذشته به حال که بیاییم، مگر نه این که امروز چندین و چند شرکت خصوصی با سرمایه خودشان وارد کار ارایه محتوای تصویری شده‌اند که اتفاقا بسیار هم گران، هزینه‌بر و به تعبیری دیر بازده است. عرضه‌کنندگان انواع اپلیکیشن‌های موبایلی چه؟ آنها از حمایت و بودجه دولتی برخوردار هستند؟ از این دست مثال‌ها البته که بسیار است.
درواقع بحث بر سر حجم محتوای تولیدی نیست بلکه موضوع تناسب هزینه و فایده در تولید محتوا و تولید محتوای پرمخاطب و جذاب مورد نیاز جامعه  است. باز هم تاکید می‌شود هر جایی در فضای مجازی از نظر ارایه خدمات و محتوای الکترونیکی دارای پتانسیل جذب درآمد و کسب مخاطب باشد، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خود به سرعت وارد عمل شده و نیازی به حمایت و بودجه دولتی هم ندارند. اما در شیوه‌های حمایتی دولتی از این نوع در برخی از موارد مشاهده می‌شود که برخی توسعه محتواهای دینی و فرهنگی را بهانه‌ای برای جلوگیری از انتقاد هدر‌رفت بودجه‌ها و پاسخ به منتقدان به میان کشیده و مطرح می‌کنند.
کوتاه آنکه امروز و بعد از گذشت ۱۰ سال، اگر کسی سراغ خروجی و متولیان طرح تسما را گرفت، ۱۰ سال بعد هم پیگیر نتیجه طرح تولید محتوای الکترونیکی امروز وزارت ارتباطات خواهد شد!
منبع: آی‌تی‌آنالیز

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 144 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 16:44

عضو هیات عامل سازمان IT گفت: جمعی از شرکت‌های بخش خصوصی و موسسات اسلامی مبادرت به تشکیل کنسرسیومی کردند که به عنوان یکی از اولین اپراتورهای این حوزه، خدمات الکترونیکی دانش‌آموزی را ارایه کنند.


خسرو سلجوقی در جلسه شورای فنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که نهایتا منجر به تصویب نقشه راه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و پروژه‌های ذیل این نقشه راه شد، با ارایه گزارشی از روند اجرای تفاهم‌نامه همکاری دو وزارتخانه ارتباطات و آموزش و پرورش، اظهار کرد: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توجه جدی به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و لزوم همکاری این وزارتخانه با سایر نهادها و دستگاه‌های مسئول، تفاهم‌نامه‌ای این دو مجموعه امضاء شد.
به گزارش فاوانیوز از تسنیم، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره برخی زمینه‌های اجرایی و عملیاتی این تفاهم‌نامه گفت: در راستای این تفاهم‌نامه و اراده جدی دو وزارتخانه برای پیگیری این موضوع، چندین کارگروه تخصصی و تلفیقی تشکیل شد تا مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تاکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری نقشه راه و پروژه‌های توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر مبنای اصول تربیتی و اسلامی و حفظ شعایر دینی و اخلاقی ترسیم و در شورای فنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصویب شود.
وی با تاکید بر ویژگی‌های اصلی سیاست اقتصاد مقاومتی گفت: سه ویژگی مهم اقتصاد مقاومتی درون‌زا بودن، برون‌گرا بودن و حضور و مشارکت مردمی است که زمینه تمرکز هرگونه اقدام در این زمینه را با محوریت حضور بخش خصوصی و مردمی در جریان طراحی و اجرای پروژه‌ها فراهم می‌سازد.
او افزود: بر این اساس جمعی از شرکت‌های بخش خصوصی و موسسات اسلامی مبادرت به تشکیل کنسرسیومی کردند که به عنوان یکی از اولین اپراتورهای این حوزه، خدمات الکترونیکی دانش‌آموزی را ارایه کنند.
سلجوقی با تشریح برخی خدمات قابل ارایه توسط این کنسرسیوم ابراز کرد: این طرح ذیل پروژه ۱۰ برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب‌وکار دیجیتالی با مشارکت حداکثری بخش خصوصی پیگیری و انجام خواهد شد.
وی با اشاره به لزوم ارایه خدمات به همه مردم در اقصی نقاط کشور گفت: در مناطق محروم و کمتر برخوردار نیز با بهره‌گیری از محل طرح‌های USO سعی می‌شود حمایت‌ها و اعتبارات لازم تامین شود تا آنها نیز از نتایج این طرح بهره‌مند گردند.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 149 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:36

مدل حاکم بر تصویب تعرفه در کمیسیون تنظیم مقررات مبتنی بر مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات قرار گرفته است به نحویکه قیمت اینترنت داخل به یک سوم اینترنت بین‌المللی خواهد رسید.


 محمد جواد آذری جهرمی در همین رابطه اظهار کرد: کاهش هزینه اینترنت داخلی اخیراً به صورت داوطلبانه از طریق چند شرکت اجرایی شد و آنها با تعامل به این مهم دست یافتند.
وی گفت: بر اساس آخرین آمار فقط در یکی از سرویس‌های ویدئویی کشور ما شاهد رشد ۵۰ درصدی میزان مصرف را داشته‌ایم و شرکت ارائه دهنده این خدمت با افزایش ۸۰ درصدی درآمد روبرو شده است.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: این شرایط نشان می‌دهد که اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات، شکوفایی اقتصاد فناوری اطلاعات داخلی را به همراه خواهد داشت.
او گفت: برای اینکه بتوانیم اینترنت داخلی ارزان‌تری را به مشترکان ارائه دهیم همه فعالان زنجیره ارائه خدمات اینترنتی می‌بایست خدمات ارزان‌تری را ارائه دهند که این موضوع هم در شرکت ارتباطات زیرساخت و هم در شرکت مخابرات ایران کاهش قیمت رخ داد تا اینترنت داخلی به یک سوم قیمت برسد.
به گزارش فاوانیوز از تسنیم، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به مصوبات اخیر کمیسیون تنظیم مقررات گفت: شرکت زیرساخت در شبکه انتقال لایه ۲ تا ۸۴ درصد، در شبکه انتقال لایه ۳ تا ۷۲ درصد و در سرویس اینترنت هم نزدیک به ۴۰ درصد قیمت‌ها کاهش یافته است.
آذری جهرمی افزود: بنا بر درخواست کاربران، سرویس نامحدود DSL را خواهیم داشت که نرخ آن اعلام خواهد شد. مدل نهایی که کاربر با آن روبر خواهد شد سبدی است که به اندازه مصرف در برابر اینترنت بین‌المللی، اینترنت داخلی مجانی در اختیار خواهد داشت.
وی گفت: این شکل از تعرفه‌گذاری باعث خواهد شد که در زمینه سرویس‌های ویدئویی که در ایران زمینه بکری دارد، با رشد قابل توجهی روبرو شویم و نهادهایی مانند صداوسیما با رفع مشکلات قیمتی می‌توانند خدمات خود را در چارچوب نمایش خانگی مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات ارائه دهند.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 169 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:36

سخنگوی مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: فردی که اخیراً سایت های دولتی ایران را هک کرد توانست اطلاعات مربوط به بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌ها را در اختیار بگیرد و از جمله به ۳هزار فیش حقوق دسترسی پیدا کند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیزاده در ارتباط تلفنی با بخش خبری نیمروزی سیما افزود:‌ شخصی که خود را در فضای مجازی «مافیا هکینگ تیم» معرفی کرده بود عامل هک چند سایت دستگاه‌های دولتی است که از یک سال پیش بخش مدیریت محتوای سایت‌ها مشهور به «سی.‌ام.‌اس.» را شناسایی کرده است.
وی گفت: این هکر تلاش کرد به دستگاه‌ها اطلاع دهد که حفره امنیتی موجود در پایگاه‌های اینترنتی سازمان‌هایشان را مرتفع کنند اما دستگاه‌ها توجه نکردند.
علیزاده افزود: این فرد علاوه بر اینکه بر اطلاعات جاری در پایگاه‌های اینترنتی دسترسی داشته اطلاعات مربوط به بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌ها را نیز در اختیار گرفته اما از آنجایی که انگیزه تبهکارانه نداشت از انتشار اطلاعات از جمله ۳ هزار فیش حقوقی استفاده نمی‌کند.
وی ادامه داد: این متهم به ۳ هزار پایگاه اینترنتی نفوذ کرده که از این تعداد ۳۸ پایگاه به سازمان‌های دولتی با پسوند gov اختصاص دارد.
سخنگوی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته افزود: این هکر توانست به پایگاه اینترنتی سازمان ثبت، راه و شهرسازی، گمرک، سازمان صنایع و معادن و ۳۷۰ پایگاه اینترنتی دانشگاه‌ها نفوذ کند.
وی گفت:  این فرد در حد تغییر چهره این پایگاه‌ها که پایین‌ترین حد خرابکاری در فضای سایبری است به اقدام مجرمانه دست زده است.
سخنگوی مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری با اشاره به اشکالات موجود در پایگاه‌های اینترنتی که موجب نفوذ به آنها شده است، افزود: بخشهای مدیریت محتوای این پایگاه‌ها به‌روزرسانی نمی‌شد برای طراحی و اجرای محتوای این پایگاه‌ها به شرکت‌های معتبر سفارش داده نشده، فایروال‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گرفته، نیروی متخصص و کافی برای به‌روزرسانی وجود نداشته است و از میزبانان استاندارد در فضای مجازی برای ایجاد پایگاه استفاده نمی‌شد.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 152 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:35

وزیر ارتباطات گفت: با توجه به ضرر و زیانی که در تلفن ثابت وجود دارد، تعرفه هر دقیقه مکالمه با تلفن ثابت از ۳۰ ریال به ۴۵ ریال افزایش می‌یابد و از اول ماه آینده اجرایی می‌شود.


محمود واعظی پس از نشست برررسی وضعیت بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات افزود: در زمان هم کدسازی تلفن ثابت این تصور وجود داشت که با توجه به تعرفه ۳۰ ریالی تلفن ثابت، مشترکان این تلفن را به تلفن همراه که تعرفه ای ۱۸ برابری دارد، ترجیح می دهند.
وی گفت: متاسفانه مردم به تلفن ثابت روی نیاوردند و عملا تلفن ثابت با ضرر و زیان روبرو شد و ما با افزایش تعرفه تلاش کردیم بخشی از این زیان را جبران کنیم.
واعظی افزود: در شرایط کنونی نیز یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه حدود ۱۴ برابر یک دقیقه مکالمه با تلفن ثابت است، بر این اساس افزایش در نظر گرفته شده برای تلفن ثابت چندان زیاد نیست و امیدواریم شرکت مخابرات با این افزایش تعرفه در بحث سرمایه‌گذاری فعال عمل کند.
به گزارش فاوانیوز از تسنیم، وزیر ارتباطات درباره ترابرد پذیری (جابه‌جایی) اپراتور تلفن همراه با فقط شماره نیز گفت: این پروژه بسیار سنگین است و قرار بود در ۲۷ اردیبهشت عملیاتی شود البته آنچه مربوط به زیرساخت ها بود آماده شده و به صورت آزمایشی نیز راه‌اندازی شده است، با این حال چند اشکال فنی وجود دارد که تلاش داریم این اشکالات را میان سه اپراتور برطرف کنیم و در آینده نزدیک اجرایی شدن این طرح را اعلام خواهیم کرد.
وی درباره جلسه خود با فعالان بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز افزود: بخش دولتی در حوزه ارتباطات باید کوچک شود و ما تلاشمان باید در جهت حمایت و بستر سازی برای توسعه بخش خصوصی باشد.
وزیر ارتباطات با اشاره به صدور پروانه‌های مختلف برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: اکنون افزایش فعالیت بخش خصوصی در توسعه خدمت رسانی به مردم و اشتغالزایی موثر بوده است.
واعظی افزود: تلاش داریم با کاهش قیمت پهنای باند و ایجاد تفکیک در پهنای باند داخلی و بین المللی زمینه‌ای را فراهم آوریم تا قیمت استفاده برای مردم به خصوص در بخش پهنای باند داخلی کاهش یابد.
وی گفت: ما شرکت های دانش بنیان را برای تولید محتوای داخلی و نوشتن اپلیکیشن های جدید تشویق می کنیم و می کوشیم تا خدمت رسانی جدید به مردم ارائه شود.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 122 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 19:48

فیبرنوری۲
مسئول کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران گفت: باید مجوز مخابرات برای نصب صادر شود تا بتوانیم سرویس را استارت بزنیم.
محمدرضا کریمی بدرآبادی در نشست خبری با موضوع “تمدید انحصار اپراتور فیبرنوری” با بیان اینکه توسعه فیبرنوری و تلفن ثابت جهت رقابتی‌تر شدن فعالیت‌های این حوزه در پروانه‌های FCP (ارتباطات ثابت) لحاظ شده است، اظهار کرد: در این راستا فرکانس‌های مربوط به TD-LTE هفته گذشته تعیین تکلیف شد.
به گزارش فاوانیوز از تسنیم، مسئول کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با بیان اینکه انحصار اپراتور چهارم فیبرنوری مرداد ماه به پایان می‌رسد، ابراز کرد: در پروانه‌های FCP قید شده که بعد از پایان دوره حفاظت اپراتور چهارم، مسیر رقابت برای بخش خصوصی متقاضی ورود به این حوزه باز می‌شود.
وی ادامه داد: پروانه ایرانیان‌نت به عنوان اپراتور چهارم فیبرنوری مربوط به لایه دسترسی است در حالیکه FCPها امکان توسعه فیبر تا لایه Backbone را دارند.
او گفت: در تهران، شیراز، کرج و مشهد آماده بهره‌برداری از فیبرنوری توسعه یافته تا پشت مراکز مخابراتی (DSLAM) هستیم. هر زمان از سمت مخابرات اجازه نصب به ما داده شود قطعا سرویس‌ها روی فیبر می‌رود و منجر به رشد کیفیت خدمات اینترنتی می‌شود.
 

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 158 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 19:48

فیبرنوری
رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای با بیان این که تمدید انحصار ایرانیان نت با تعهدات دولت در تناقض است گفت: با ورود MTN به پروژه فیبر نوری ایران مشکلی نداریم.
ناصر علی سعادت در نشست خبری با موضوع “تمدید انحصار اپراتور فیبرنوری” با بیان اینکه انحصار پروانه ایرانیان نت رو به اتمام است، اظهار کرد: از مرداد ماه بخش خصوصی وارد فضای رقابتی فیبرنوری با ایرانیان نت می‌شود.  در حال حاضر ۱۳ شرکت FCP با پرداخت ۲۰ میلیارد تومان حق لایسنس وارد فضای ارتباطات ثابت با در اختیار داشتن بند فیبرنوری شده اند.
به گزارش فاوانیوز از تسنیم، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه تمدید انحصار ایرانیان نت خلاف قوانین موجود در کشور و حتی خلاف پروانه این اپراتور است، ابراز کرد: علاوه بر این سیاست های کلی اصل ۴۴ و قوانین اقتصاد مقاومتی می گوید اقتصاد کشور باید متکی بر مردم و بخش خصوصی باشد.
وی عنوان کرد: دوستان ما دیشب افطاری با وزیر ارتباطات بودند و ایشان هم در پاسخ به این شبهات گفته است که فیبرنوری در اختیار بخش خصوصی است.
سعادت با تأکید بر اینکه دولت باید تا آخر پای تعهدات و شرایط پروانه هایی که واگذار می‌کند، بیستد ابراز کرد: اگر این چنین نباشد، اعتماد بخش خصوصی به سرمایه گذاری‌ها در کشور از بین می‌رود زیرا گمان می‌کنند پروانه‌های رگولاتوری مدام تغییر می‌کند.
او افزود: پروانه هایی که به شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) داده اند ۱۰ ساله است و حداقل باید ۵ سال سرمایه گذاری در این حوزه داشته باشند; لذا نمی‌توان با تصمیمات یکباره و خلاف قانون (تمدید انحصار پروانه اپراتور فیبرنوری) آنها را نسبت به سرمایه گذاری در کشور دلسرد کرد.
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تأکید بر اینکه قطعا تمدید انحصار ایرانیان نت نمی‌تواند صحت داشته باشد، گفت: ما به هیچ عنوان مخالف ورود MTN به پروژه فیبرنوری ایران نیستیم بلکه مخالف تصمیمات خلاف قانون مانند تمدید انحصار هستیم.
وی تصریح کرد: بخش خصوصی می تواند با هر شرکت خارجی برای پیشبرد اهدافش مذاکره کند اما نباید به این معنی باشد که چون MTN می خواهد وارد کشور ما شود برای ما قانون تاره ای وضع کند.
سعادت خاطر نشان کرد: جایی ندیده ام MTN رسما اعلام کند خواستار سرمایه گذاری در فیبرنوری ایران باشد و از جمهوری اسلامی ایران خواسته باشد تا دوره انحصار را افزایش دهد.
وی ابراز کرد: اصلا با پروانه های کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تعهدات دولت نباید شوخی کرد زیرا اگر بخواهیم در این پروانه ها اما و اگر بیاوریم، فاتحه سرمایه گذاری ها در کشور خوانده می شود
 

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 141 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 19:48

وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات گفت: طرح جابه جایی اپراتور(ترابردپذیری) بدون نیاز به تغییر شماره تلفن، پس از رفع چند ایراد جزئی به زودی در کشور اجرایی می شود.


محمود واعظی شنبه شب در دیدار فعالان بخش خصوصی بخش ارتباطات و فن آوری اطلاعات، افزود: طرح جابه جایی اپراتور بدون نیاز به تغییر شماره تلفن که قرار بود ۲۷ اردیبهشت ماه اجرایی شود به دلیل بروز چند ایراد جزئی هنوز به مرحله اجرا در نیامده است .
وی خاطر نشان کرد: اپراتورهای سه گانه کشور با همکاری وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات در حال برطرف کردن این ایرادها هستند تا به زودی طرح مذکور در کشور پیاده سازی شود.
به گزارش فاوانیوز از تسنیم، واعظی به سیاست های دولت یازدهم مبنی بر حمایت از بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: اکنون بیش از هر زمان دیگر زمینه برای حضور بخش خصوصی در بخش ارتباطات و فن آوری اطلاعات فراهم شده است .
وزیر ارتباطات با تاکید براینکه بسترهای لازم برای حضور بخش خصوصی باید هرچه بیشتر فراهم شود، یادآور شد: اکنون مجوزهای لازم برای فعال سازی بخش خصوصی به آنان واگذار و این بخش می تواند بدون دغدغه در زمینه ارتباطات و فن آوری اطلاعات بیش از گذشته فعالیت کند.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 245 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 15:46

شاید کم‌تر کسی را بتوان در دنیای امروز یافت که تا به حال اسمی از گوگل نشنیده باشد،‌ کمپانی مشهور و بزرگ آمریکایی که با موتور جستجویش معروف شد. این شرکت در زمینه‌های بسیار زیادی فعالیت دارد که بخش اعظم آن‌ها در قسمت‌های نرم‌افزاری و مرتبط با شبکه است.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 137 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 15:46

برای لحظه‌ای هزینه‌ای را که ماهیانه یا سالیانه برای اینترنت پرداخت می‌کنید در نظر آورید. حال تصور کنید ‌زمانی فرا رسیده که هیچ بهایی ‌برای ارتباط با اینترنت و بهره‌گیری از همه تسهیلات آن پرداخت نمی‌کنید. پرسش اساسی ‌این است، ‌آیا زمانی فرا می‌رسد که اینترنت برای بشر رایگان باشد؟ ‌اگر پاسخ مثبت است، این شرایط در چه صورتی فراهم خواهد شد؟

به گزارش فاوانیوز از تابناک ایده اینترنت رایگان شاید یک ایده و طرز تلقی افراطی عنوان شود. بسیاری این ایده را مطرح کرده‌اند و خواستار یک ارتباط اینترنتی رایگان برای همه دنیا شده‌اند و دیگرانی در مقابل سعی در پاسخ‌گویی به این ایده داشته‌اند.طی یک دهه گذشته هزینه ارتباط با اینترنت به واسطه پیشرفت تکنولوژی بسیار کاهش یافته ‌و این امر برخی را به این موضوع رهنمون کرده ‌که شاید زمانی فرا برسد که اینترنت برای همیشه به شکل رایگان در اختیار بشر قرار بگیرد.

هزینه‌های ارتباط اینترنتی

اکنون برقراری یک ارتباط اینترنتی برای مشتریان در بر دارنده هزینه‌ای است که البته از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. بسیاری از مشتریان اینترنت بدون در نظر داشتن اینکه این هزینه‌ها به چه دلیل است و چرا برخی از آن‌ها باید بهای بیشتری برای اینترنت نسبت به کاربران دیگر در سراسر دنیا پرداخت کنند، ماهیانه یا سالانه مبالغی را برای این ارتباط حیاتی کنار می‌گذارند.
برای مثال در ایالات متحده یک کاربر به شکل متوسط ماهیانه ۴۷ دلار برای یک ارتباط اینترنتی نا‌محدود بر پرداخت می‌کند. ارتباطی که سرعت دانلود در آن برابر با ۳۵.‌۲ مگابیت بر ثانیه خواهد بود؛ یعنی برابر با ۴. ۴ مگابایت بر ثانیه به شکل ثابت. در ایران برقراری یک چنین ارتباط نا‌محدودی با این سرعت ‌برای کاربران خانگی مقدور نیست و برای شرکت‌ها و نهاد‌ها نیز هزینه‌های گزاف میلیونی‌ دارد.
بخشی از این هزینه ناشی از وجود رقابت در بین ISP‌ها برای سرمایه گذاری بیشتر و جذب مشتریان بیشتر است و البته نباید از فعالیت‌های حاشیه‌ای که در همه کشورهای دنیا از جمله ایالات متحده برای حفظ بازار ISP‌ها وجود دارد – همچون لابی‌های استراتژیک برای سهم بیشتر از پهنای باند – نیز غافل بود.
حال در برخی کشور‌ها نظیر رومانی یا سنگاپور این حاشیه‌ها چندان موضوعیت ندارند و همین ‌منجر به آن می‌شود که یک ارتباط اینترنتی نامحدود با سرعت دانلود ‌حدود ۷۱.‌ مگابیت بر ثانیه در رومانی تنها ۱۱ دلار ماهیانه هزینه‌ داشته باشد.
این موضوع یک پیام اساسی دارد: امکان کاهش هزینه‌های اینترنت وجود دارد؛ اما ضرورتا این امر به معنی رایگان شدن اینترنت نیست.
در حالی که ایده استفاده از اینترنت بدون ‌داشتن هزینه یک ایده خارق‌العاده است؛ اما حتی اگر این هزینه‌های جانبی را نیز از اینترنت حذف کنیم، هنوز موضوع اصلی بر سر هزینه نگهداری و تداوم کار سخت‌افزارهایی است که به عنوان زیر‌ساخت‌های وب عمل می‌کنند. برای رایگان کردن اینترنت نخست لازم است که هزینه‌های این سخت افزار‌ها به صفر برسد.
 

ایده فیس‌بوک: Inteet. org

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک همواره از مدافعان پرشور ارائه اینترنت به کاربرانی بوده ‌که قادر به پرداخت هزینه‌های آن نیستند و در راستای این ایده نیز دست به کار شده و پروژه Inteet. org را رقم زده است. این ایده بر این مبناست که کاربران قادر به دسترسی مستقیم به ۳۷ برنامه و ابزار آنلاین، از جمله فیس‌بوک‌ بدو نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای باشند.
برای رسیدن به این هدف زاکربرگ طرح همکاری با ISP‌هایی را از سراسر دنیا در سر دارد تا این خدمات را ‌رایگان از مسیر سرورهای خود عملی سازند تا هیچ هزینه‌ای بر گردن کاربران قرار نگیرد.
چه زمانی اینترنت برای بشر رایگان خواهد شد؟
البته این ایده در برخی کشور‌ها از جمله هندوستان به سرعت مخالفانی را برانگیخت. استدلال این مخالفان این بود که یک چنین برخوردی با اینترنت منجر به نقض منشور آزادی اینترنت یا Net Neutrality خواهد بود؛ ایده‌ای که بر‌ این امر مبتنی است که همه اینترنت بی‌هیچ کم و کاست و ‌‌‌هیچ دخالتی آزادانه در دسترس باشد.
البته در برابر این مخالفت‌ها زاکربرگ عنوان کرده ‌که دسترسی به ۳۷ ابزار از جمله فیس‌بوک قطعا بهتر از عدم دسترسی کامل به اینترنت است.
 

آیا زمانی می‌رسد که اینترنت بی‌هزینه باشد؟

تا زمانی که نگهداری و استفاده از سخت افزار‌ها هزینه ‌دارد، اینترنت رایگان نخواهد بود. البته ارتباط وایرلس استثنایی بر این مورد است. برای مثال سازمان‌ها و نهاد‌ها می‌توانند با ‌یک Hotspot اقدام به عرضه اینترنت رایگان کنند؛ اما تنها تا زمانی که پهنای باند به آن‌ها اجازه دهد. به محض افزایش ترافیک اینترنت این سازمان‌ها نیز مجبور به بلاک کردن روتر‌ها با استفاده از گذرواژه خواهند بود تا تنها به مشتریان یا کاربران اصلی خود خدمات دهند.
چه زمانی اینترنت برای بشر رایگان خواهد شد؟
ایده‌های دیگر اینترنت رایگان نیز نمونه‌هایی است که از پشتیبانی دولتی برخوردار هستند و از سوی دولت‌ها ارائه می‌شوند. خوب که دقت کنیم خواهیم دید ‌این اینترنت نیز چندان رایگان نیست، زیرا هزینه آن را مالیات دهندگان قبلا پرداخت کرده‌اند.
آن گونه که به نظر می‌رسد، هنوز زمان اینترنت رایگان فرا نرسیده است. شاید در آینده‌ای نه چندان دور پیشرفت‌های تکنولوژی هزینه‌های اینترنت را به قدری کاهش دهد که عملا اینترنت به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار گیرد؛ اما امروز قطعا آن زمان نیست.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 175 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 14:29

هک
در جریان حملات سایبری علیه پایگاه‌های دولتی و رسمی کشور، مسئولان ضمن هشدار به رسانه‌ها بابت دامن زدن به این اقدامات سوء به مردم اطمینان دادند که اطلاعات آنها از دست نرفته است اما دستگیری هکر سایت‌های دولتی چیز دیگری گفت.
به گزارش فاوانیوز از تسنیم، اوایل خرداد ماه جاری (پنجم خرداد) عملیات نفوذ و تخریب سایت‌های ایرانی توسط برخی هکرهای عربستانی آغاز و در گام نخست درگاه مرکز آمار ایران مورد حمله قرار گرفت.
تنها به فاصله یک روز (ششم خرداد)، هکرهای دیگری به سراغ دامنه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رفتند و آن را از دسترس خارج کردند.امضای هکر سایت مرکز آمار ایران “Da3s Hacker” و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور “Mafia Hacking Team”  بود.
امضای Mafia Hacking Team طی ۱۰ روز منتهی به ششم خرداد، فشارهای سنگینی را علیه سایت‌های ایرانی آورده است. طی این بازه زمانی گروه مذکور، به سایت‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان، دانشگاه شهید چمران اهواز، شرکت پست، ادارات پست استان‌ها و شهرستان‌ها و سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه حملاتی داشته است.
بیشترین فشار علیه دامنه و زیردامنه‌های شرکت پست و دانشگاه شهید چمران بوده است.
گزارش‌ها تا آن زمان (در بازه زمانی ۱۰ روزه) حاکی از این بود که بالغ بر ۹۰ حمله سایبری علیه دامنه‌های مذکور و زیردامنه‌های این مراکز صورت گرفته است.
گزارش‌ها و هشدارها نسبت به جدی گرفتن موضوع امنیت توسط دستگاه‌ها کافی بود تا دبیر شورای عالی فضای مجازی در اقدامی زودهنگام از رسانه‌ها درخواست کند تا با دامن زدن به این موارد، آنها را عجیب جلوه ندهند.
ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌وگویی که همان روز با یکی از خبرگزاری‌ها انجام داد، با بیان اینکه به دلیل ماهیت پیچیده سیستم‌های رایانه‌ای برخی هکرها با سوءاستفاده از باگ‌های سیستمی اقدام به نفوذ در شبکه‌ها و هک سایت‌ها می‌کنند، گفت: در ایران تیم‌های امنیتی قوی برای مقابله با این سوءاستفاده‌ها وجود دارد و به شهروندان اطمینان می‌دهیم که در نتیجه هک اخیر برخی سایت‌های دولتی هیچ مشکلی متوجه اطلاعات شهروندان نشده است.
این اظهارنظر زود هنگام و اطمینان دادن به مردم بابت لو نرفتن اطلاعات شهروندان، در حالیکه همچنان روند تخریب سایت‌های ایرانی ادامه داشت، کمی عجیب بود.
معمولا در روند اقدامات مخرب سایبری، مسئولان حوزه امنیت و تحلیلگران به اندک زمانی برای تحلیل نیازمند هستند تا متوجه شوند اطلاعاتی لو رفته است یا خیر.
اینکه در همان روز هک شدن سایت‌ها و در حالیکه دامنه مراکز قربانی همچنان پایین است، گفته شود اطلاعات شهروندان لو نرفته و از طرفی خطاب به رسانه‌ها نیز گفته شود که از دامن زدن به حقایق بپرهیزند، کمی عجیب بود.
با این حال و علی‌رغم اطمینانی که به شهروندان بابت از دست نرفتن اطلاعات‌شان داده شد، سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم هک شد.
ادامه یافتن روند هک‌ها که نشان از عملیاتی گسترده علیه وجه سایبری ایران داشت، باعث شد تا مرکز امداد و هماهنگی رایانه‌ای (ماهر) وابسته به سازمان فناوری اطلاعات ایران هم بالاخره با تأخیری چشم‌گیر لب به سخن بگشاید.
این مرکز که چشم سایبری وزارت ارتباطات است در وقوع حملات سایبری، هیچ خبر و گزارشی پیرامون این حملات نداشت و عملا چشم بسته بود.
با فروکش کرن جریان حملات سایبری علیه سایت‌های ایرانی و تحلیل‌های ارائه شده از سوی متخصصان ذی‌ربط این حوزه، مرکز ماهر اعلام کرد که “با توجه به حملات چند روز اخیر به بعضی از وب‌سایت‌های عمومی که بیشتر آنها از نسخه‌های بروز نشده و آسیب‌پذیر سامانه‌های مدیریت محتوا استفاده نموده‌‌اند، اعمال بعضی از رویه‌های اولیه و پایه امنیتی می‌توانست از حوادث رخ داده جلوگیری نماید.”
علی‌رغم تمامی سهل‌انگاری‌های مسئولان اجرایی در حوزه امنیت سایبری، واکنش‌هایی هم که مسئولان در برابر چنین اقدامات ضد امنیتی داشتند به نوبه خود جالب بود.
ظاهرا نه تنها قرار است در حوزه اجرایی سهل‌انگاری کنیم بلکه در زمان بروز و وقوع رویداد هم، سهل‌انگار پیشه‌ایم.
در حالیکه صراحتا به شهروندان نوید داده شد که هیچ مشکلی متوجه اطلاعات آنها در جریان حملات سایبری اخیر نشده است و هکرها برای غوغای تبلیغاتی از نام جعلی استفاده کرده‌اند، اما مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با دستگیری هکری با امضایMafia Hacking Team عنوان کرد:
” نکته دیگر آنکه در حالی که برخی مقامات و منابع خبری مدعی شده بودند که این هکر تنها توانسته مدیریت بخش اطلاع‌رسانی سایت‌های هک‌شده را در اختیار بگیرد، اما بررسی کارشناسان فنی این مرکز، نشان‌دهنده این است که وی به‌دلیل ضعف امنیتی، به اطلاعات زیادی دسترسی داشته ولی به‌دلیل انگیزه‌های خاص، از پیاده‌سازی و سرقت این اطلاعات خودداری نموده است.”
در حالیکه این هکر (مافیا هکینگ تیم) تاکنون تعداد زیادی از سایت‌های داخلی از جمله سایت سازمان ثبت اسناد کشور، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از دانشگاه‌های کشور را هدف فعالیت‌های مجرمانه خویش (هک، نفوذ و …) قرار داده اما تحویل مراجع قضایی شد.
تهاجمات سایبری اخیر، بار دیگر ضعف و خلأ امنیتی سایت‌های رسمی کشور را نشان داد و پرده از رفتار منفعلانه مسئولان در این زمینه برداشت.
 

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 143 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 14:29

شهران
اپراتور اول جزئیاتی از عملیات خود را در برطرف کردن مشکل ارتباطی منطقه شمال غرب تهران تشریح کرد.
در پی وقوع انفجار لوله انتقال گاز در منطقه شهران تهران که منجر به قطع کامل خطوط انتقال اصلی و جایگزین فیبرنوری شده و ارتباطات مشترکان اپراتور اول در منطقه شمال غرب تهران را دچار مشکل کرده بود؛ بلافاصله پس از دریافت مجوز امکان فعالیت در منطقه حادثه دیده، عملیات فیبرکشی هوایی به طول ۲ کیلومتر آغاز و به تدریج از ساعت ۱۶نرمال شدن سایت‌های منطقه شروع که تا قبل از فرا رسیدن زمان افطار، کل سایت‌های منطقه نرمال شد.
با توجه به اینکه پیش از این، با طرح “پایداری شبکه در شرایط اضطراری” در مانورهای مختلف چنین رویدادهایی پیش‌بینی شده و آمادگی لازم وجود داشت، در طول مدت وقوع حادثه تا صدور مجوز شروع عملیات، از طریق ایجاد خطوط ارتباطی رادیویی جدید برای سایت‌های پیرامونی منطقه مذکور، مشکل ارتباطی حدود ۳۵۰ هزار مشترک از ۵۰۰ هزار مشترک در معرض مشکل منطقه شمال غرب، بتدریج برطرف شد.
البته در مدت زمان نرمال‌سازی وضعیت سایت‌های منطقه شمال غرب، به طور میانگین حدود ۹۰ هزار نفر از مشترکان همراه اول در منطقه مذکور، از طریق رومینگ ملی از تلفن همراه خود استفاده کردند.
به گزارش فاوانیوز از تسنیم، این اپراتور در پایان بابت بروز مشکل ارتباطی برای مشترکان خود در منطقه شمال غرب تهران از آنها عذرخواهی و تصریح کرده است با توجه به اینکه حوضچه اصلی و مرکزی خطوط انتقال فیبرنوری مرکز شهید کاظمیان سرویس دهنده به این اپراتور، دقیقاً در محل انفجار صورت گرفته واقع بوده و خوشبختانه تجهیزات مربوط به اپراتورهای دیگر در آن نقطه نبوده و در نتیجه صدمه‌ای ندیده است، آمادگی دارد تجربیات کسب شده خود از این بحران واقعی را در اختیار سایر اپراتورهای تلفن همراه کشور قرار دهد.
 
 

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 136 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 14:29

سیم کارت ۱
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از آغاز فراخوان پیامکی اپراتورهای موبایل به مشترکان برای استعلام تعداد خطوطی که به نامشان در پایگاه اطلاعاتی اپراتورها، ثبت شده است خبر داد.
 
به گزارش فاوانیوز، حسین فلاح جوشقانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به راه اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط موبایل، اظهار داشت: با توجه به وجود بیش از ۸۰ میلیون سیم کارت در کشور، بسیاری از مشترکان اطلاعی از تعداد خطوط موبایلی که به نامشان در سامانه اطلاعاتی اپراتورها به ثبت رسیده است ندارند. براین اساس سامانه استعلام خطوط به نشانی http://mobilecount.cra.ir/ توسط رگولاتوری راه‌اندازی شده تا مالکان خطوط از تعداد خطوطی که به نامشان است، آگاه شوند.
وی گفت: در این سامانه تمامی مشترکان از  ۴ اپراتور موبایل (همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا) که حداقل یک سیم کارت به نام خود در یک اپراتور داشته و کد ملی آنها نیز در بانک اطلاعاتی اپراتور تامین کننده سیم کارت به صورت صحیح ثبت شده، می توانند از تعداد خطوطی که به نامشان در هریک از این اپراتورها، ثبت شده، مطلع شوند.
 
فلاح جوشقانی با تاکید براینکه اغلب تخلفات در حوزه تلفن همراه توسط سیم کارت هائی صورت می‌گیرد که مالک آن از وجود آن بی خبر است، ادامه داد: با توجه به اینکه مسئولیت هرگونه سوء استفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذار شده خارج از ضوابط قانونی، با مالک قانونی آنها است، مشترکان باید بدانند که چه تعداد سیم کارت به نام آنها در شبکه مخابراتی کشور به ثبت رسیده است.

یک میلیون مشترک تعداد خطوط خود را استعلام کردند

وی با بیان اینکه تاکنون استقبال زیادی از سوی مشترکان از سامانه استعلام صورت نگرفته و تنها یک میلیون مشترک نسبت به آگاهی یافتن از تعداد سیم کارتهایی که به نامشان است، اقدام کرده اند، گفت: براین اساس مقرر شد از امروز (شنبه) اپراتورهای موبایل طی فراخوان پیامکی از مشترکان موبایل بخواهند که به این سامانه مراجعه کرده و خطوط موبایل خود را استعلام کنند.
 
معاون نظارت رگولاتوری با تاکید براینکه مشترکان باید بدانند که مسئولیت و عواقب ناشی از سوءاستفاده از هر خط و یا سرویس ارتباطی، با مالک آن است، خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح، رعایت حقوق مشترکان موبایل، جلوگیری از سوء استفاده احتمالی و اطلاع رسانی در مورد این موضوع است.

مشترکان مغایرتهای موجود را گزارش دهند

وی گفت: مشترکان پس از استعلام خطوطی که به نامشان ثبت شده است، در صورت مشاهده مغایرت و برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، می توانند با همراه داشتن کارت ملی و کد رهگیری به دفاتر امور مشترکان اپراتور ها مراجعه و نسبت به رفع اختلاف مشاهده شده اقدام کنند.
فلاح جوشقانی تاکید کرد: رسیدگی به اعتراضات سامانه و سلب امتیاز خطوط مورد نظر مشترک، بدون دریافت وجه و به صورت رایگان است و مشترکان می توانند برای ثبت و پیگیری شکایات خود از سامانه پاسخگوئی وزارت ارتباطات (۱۹۵) هم کمک بگیرند.
 

دلایل مغایرت خطوط اعلام شده با تعداد خطوط مورد انتظار مشترک

وی درباره دلایل مغایرت احتمالی بین تعداد خطوط اعلام شده با تعداد خطوط مورد انتظار مشترکان گفت: درصورتی که تعداد خطوط اعلام شده، بیشتر از انتظار مشترک باشد به این معنی است که مشترک تمام یا برخی از خطوط خود را بدون رعایت ضوابط و مقررات تغییر نام به دیگران واگذار کرده و یا تعدادی سیم کارت به نام وی و البته بدون اطلاع وی، در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است.
 
معاون رگولاتوری ادامه داد: اما در صورتی که تعداد خطوط اعلام شده، کمتر از انتظار مشترک باشد به این معنی است که برخی از سیم کارت هایی که مشترک در اختیار دارد به نام وی ثبت نشده است و یا اینکه اطلاعات هویتی برای برخی از خطوط در اختیار وی، فاقد کد ملی بوده یا کد ملی ثبت شده آن صحیح نیست که احتمال قطع این خطوط توسط اپراتورها وجود دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به تعداد مشترکان در کل کشور، اعلام پیامک از سوی اپراتورها چند روز زمان می برد. اما مشترکان باید بدانند که این پیامک با سرشماره (MASK ) رگولاتوری ارسال می‌شود و برای استعلام نیز فقط باید به سامانه رگولاتوری مراجعه کنند.
 
به گزارش مهر، موضوع ساماندهی بازار سیم کارت بیش از ۱.۵ سال است که با هدف جلوگیری از سوء استفاده از سیم کارتهای بی نام و نشان و بی هویت، از سوی وزارت ارتباطات در دستور کار قرار گرفته است. سال گذشته در راستای اعلام هویت سیم کارتها، موضوع مطابقت کدملی با هویت مالک سیم کارت اجرایی شد و هم اکنون نیز موضوع استعلام تعداد خطوطی که به نام مشترکان است و از آن بی خبرند در دستور کار قرار گرفته است.
بالغ بر ۱۵۰ میلیون سیم کارت در کشور توزیع شده است که بیش از نیمی از این سیم کارتها غیرفعال بوده و در شبکه اپراتورها روشن نیست.
 

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 162 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 20:32

آی سی تی
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران از ایجاد مرکز تجاری مجازی ICT  به دو زبان فارسی و انگلیسی برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: در این مجموعه، محصولات و خدمات شرکت‌های ICT گردآوری و ارائه می‌شود.
 
به گزارش فاوانیوز از روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران ،محمدرضا طلائی اظهار داشت: در جلسات با نمایندگان شرکت های بزرگ فعال در صنعت ICT خارجی متوجه شدیم که عمده سفارتخانه‌ها و  نمایندگان تجاری خارجی برای ورود به بازار ایران از نبود اطلاعات درباره فعالان اقتصادی ایران گله‌مند هستند.
وی با اشاره به ایجاد مرکز تجاری مجازیICT ، گفت: در این مجموعه محصولات و خدمات شرکت‌های ICT  ارائه می‌شود. هدف از راه اندازی این مرکز، ایجاد ارتباط B2B (رو در رو) بین شرکت های ایرانی و خارجی برای معرفی بهتر پتانسیل‌های صنعت فاوای ایران است.
 
طلائی با اشاره به اینکه این مرکز تجاری پس از شکل گیری به فعالان بین المللی صنعت فاوا معرفی خواهد شد ، گفت:اطلاع رسانی ها از طریق اتاق‌های بازرگانی مشترک،‌ سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، رایزن های بازرگانی  ایران در خارج، سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران و رایزن‌های خارجی مقیم تهران به عنوان درگاه ارتباط شرکت‌های ایرانی و خارجی انجام می‌‌شود.
 
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران تاکید کرد: با توجه به اینکه اطلاعات این مرکز تجاری توسط مالک اطلاعات به روز رسانی می‌شود، اطلاعات  وارد شده همواره به روز بوده و قدیمی نخواهد شد.
وی افزود: همچنین در این سایت آخرین مطالعات، پژوهش‌های حوزه‌های کسب و کار ICT، قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری و وضعیت ICT در ایران ارائه می‌شود تا یک شرکت خارجی برای ورود به ایران به تمامی اطلاعات لازم دسترسی داشته باشد.
 
طلائی همچنین از مکتوب کردن اطلاعات شرکت های  فعال در صنعت ICT  ایران خبر داد و گفت: بخشی از اطلاعات مرکز تجاری مجازی ICT به صورت مکتوب در قالب دایرکتوری فعالان ICT ایران به دو زبان فارسی و انگلیسی نیز منتشر خواهد شد که در این نسخه مکتوب سوابق و رشته فعالیت شرکتها بدون معرفی محصولات ذکر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه وبسایت مرکز تجاری مجازی ICT و دایرکتوری فعالان صنعت ICT ایران در حاشیه همایش معرفی پتانسیل های صنعت ICT ایران در تاریخ ۲ مردادماه سال جاری رونمایی خواهد شد ، افزود : ثبت نام برای حضور در مرکز تجاری مجازی ICT و دایرکتوری فعالان صنعت ICT ایران برای شرکت کنندگان در این همایش رایگان خواهد بود.
 
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران در خصوص ضرورت های برگزاری  همایش معرفی پتانسیل های صنعت ICT ایران افزود: با توجه به نیاز مشهود اقتصاد ایران در پسابرجام به معرفی فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی به سرمایه گذاران و صاحبان صنایع و تکنولوژی جهانی، اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان نرم افزار ایران در راستای انجام وظایف خود به عنوان بخشی از جامعه بزرگ صنعت ICT  ایران درنظر دارد با همکاری اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران ، تشکل های بخش خصوصی فعال در صنعت ICT  و حمایت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان فناوری اطلاعات ایران وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ،ستاد توسعه فرهنگ علم ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ،سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران وابسته به وزارت اموراقتصادی و دارایی ، بنیاد ملى بازیهاى رایانه اى ،مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، همایشی را با عنوان « همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و کسب و کار در صنعت ICT  ایران» در تاریخ ۲ مردادماه ۱۳۹۵ در محل سالن همایش های صداوسیما و «جلسه برقراری ملاقات های تجاری» را در تاریخ ۳ مردادماه ۱۳۹۵ در محل اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کشاورزی ایران برگزار نماید.
 
طلائی یادآور شد: از آنجا که معرفی پتانسیل های واقعی تولیدکنندگان وصادرکنندگان این بخش به تک تک علاقه مندان سرمایه گذاری در صنعت ICT  ایران به صورت جداگانه کاری زمان بر و پرهزینه است اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار ایران ایده دعوت از کلیه صاحبان این صنعت در جهان وبرگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در صنعت ICT  ایران و برپایی تور بازدید از مراکز اصلی و کلیدی این صنعت را مطرح و درنظر دارد با رفع نقصان نبود بانک اطلاعاتی جامع و کامل صنعت ICT ، سرمایه گذاران مشتاق جهانی را برای ورود به ایران و انتقال تکنولوژی صنعتی که این روزها حرف نخست را در جوامع پیشرفته بیان می کند ترغیب کند.
 

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 144 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 20:32

پلیس فتا۲
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از شناسایی و دستگیری متهمی که با عنوان پلیس فتا در کانال تلگرام فعالیت می کرد، خبر داد.به گزارش فاوانیوز، سرهنگ محمد مهدی کاکوان به خبرگزاری صدا و سیما گفت: این متهم ۱۹ ساله مدتی در کانال تلگرام با درج نام پلیس فتا به مردم هشدارهای پلیسی می داد.وی افزود: این فرد پس از هشدارهای پلیسی مدتی نیز به توصیه هایی درباره روش های امنیتی روی آورد.سرهنگ کاکوان گفت: این اقدامات متهم، صرفا برای اعتمادسازی و اطمینان مردم انجام شده است.
وی افزود: متهم قصد داشت با استفاده از شیوه اعتمادسازی به کانال های شخصی تلگرام ورود و از ارتباطات خصوصی مردم سوء استفاده کند.
 سرهنگ کاکوان گفت: پلیس با اقدامات فنی و مهندسی به هنگام، این فرد را شناسایی، دستگیر و پس از انجام تحقیقات ویژه به دستور مقام قضایی روانه زندان کرد.وی به مردم هشدار داد: به هیچ عنوان به اسم پلیس فتا در شبکه ها و فضاهای مجازی اطمینان نکنند.
 
سرهنگ کاکوان با بیان اینکه پلیس فتا هیچگونه کانالی در شبکه‌های مجازی ندارد، افزود: تنها راه ارتباطی این پلیس با مردم سایت  www.saiberpolis.com است.رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از مردم خواست در صورت مشاهده نام فتا در شبکه‌های فضای مجازی، مورد را در سایت پلیس فتا ثبت کنند تا با برخورد قانونی از اعمال مجرمانه در این زمینه جلوگیری شود.

اخبار و اطلاعات بروز ...
ما را در سایت اخبار و اطلاعات بروز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان etelat بازدید : 135 تاريخ : شنبه 29 خرداد 1395 ساعت: 20:32